I mit arbejde som korsanger, er det mig magtpåliggende at nævne, at den opmærksomme korsanger til hver en tid får dobbelt udbytte af en korprøve. Det søger jeg til hver en tid at efterleve, når jeg indgår i korsammenhænge.
Hvis man som korsanger har fået noderne på forhånd, er det en stor hjælp, hvis man har set, ikke sunget, bare set alle noderne. Afpasset efter hvilket niveau man skal indgå i en korsammenhæng på, sørger jeg for at set og smagt på noderne, så jeg minimerer risikoen for at synge forkert, når jeg sidder til korprøven. Enhver afsunget fejl tager tid at rette, og den tid går fra det virkeligt interessante:
Mange erfarne korsangere hviler på ufrugtbar vis i deres rutiner. Noget af det vigtigste ved korsang er teksten. I mine øjne er prioriteringen tone først, tekst derså, en vildfarelse. Hvis man ved, hvad man synger om, og på hvilken måde, mener jeg, det højner oplevelsen af musikken, både for publikum, dirigent og korsanger